Wiadomości

02 czerwca 2022

Imprezowy weekend – program

Przed nami Święto Kościana, Dni Czempinia i jubileusz Kościańskiego Klubu Żeglarskiego.

Dni Czempinia rozpoczynają się w czwartek, Święto Kościana w piątek, a jubileusz żeglarzy świętowany będzie w sobotę. Poniżej program imprez.

W sobotę będzie można się bawić także w Kurowie na Rodzinnym Pikniku Country, który rozpocznie się o godzinie 16. na placu zabaw. W programie między innymi: gry i zabawy, zamki dmuchane, zagroda ze zwierzętami, pokaz grupy "Country West". Na na godzinę 19. zaplanowano zabawę taneczną przy muzyce na żywo.

Również w sobotę przy Zespole Szkół w Starych Oborzyskach odbędzie się festyn rodzinny. W programie liczne atrakcje i loteria fantowa z nagrodami. Festyn odbędzie się w godzinach od 15. do 19.

Dni Czempinia

Czwartek, 2 czerwca
15.00 - Kino dla dzieci - Tlenownia

Piątek, 3 czerwca
18.00 - 01.30 Sound Art Festival 2022 - teren przy Hali Sportowej Herkules

Sobota, 4 czerwca
10:00 - Turniej piłki ręcznej - Hala Sportowa Herkules
12:00 - Uroczysta sesja Rady Miejskiej w Czempiniu - Tlenownia
17:00 – otwarcie wystawy 130 lat Ochotniczych Straży Pożarnych Ziemi Czempińskiej - Tlenownia

Koncerty przy Hali Sportowej Herkules:
16.00 Flow Up
17.30 Szulerzy
19.00 Czarno-Czarni
21.00 Big Cyc

Niedziela, 5 czerwca
13.00 - 100 lat Klubu Sportowego Helios Czempiń - Mecz Oldbojów: Helios -Lech
- Strefa dla dzieci - Stadion Helios
15.00 - 18.00 - Dzień dziecka teren przy Hali Sportowej Herkules
- Pokazy i piknik strażacki
- Spektakl teatralny dla dzieci i animacje

4 i 5.06.2022 - Loty widokowe - łąka przy ulicy Sokolniczej

Podczas Dni Czempinia przy Hali Sportowej Herkules czynne będą stoiska gastronomiczne i handlowe oraz wesołe miasteczko.


ŚWIĘTO KOŚCIANA – ROZRYWKA ZE SMAKIEM

3 czerwca 2022 (piątek)
KOK
12:00 - Uroczysta Sesja Rady Miejskiej Kościana,

Plac Wolności
16:30 - 19:00 Parada orkiestr i dudziarzy:
- Orkiestra Dęta TON,
- Orkiestra Dęta OSP Kościan i Mażoretki RYTMIX,
- Kapela Dudziarska Sokoły

Scena plenerowa KOK
19:00 - Koncert Sunday Morning,
20:00 - Koncert gwiazdy wieczoru: Andrzej Cierniewski,
21:30 – Koncert HOT WAY,

4 czerwca 2022 (sobota)
Plac Wolności
13:00 - 17:00 Animacje dla dzieci i urządzenia dmuchane,

Scena plenerowa KOK
17:30 - Koncert Voice Studio,
18:00 - Koncert Szkoły Emisji Głosu Emilii Ziegler „PoGłos",
18:30 - Występ Szkoły Tańca ,,Poezja",
20:00 - Koncert Julia Stolpe,
21:30 - Koncert gwiazdy wieczoru: zespół ukraiński HAYDAMAKY,
Haydamaky - ukraiński zespół folk rockowy, grający mieszankę ska, reggae, rocka, dubu i tradycyjnej muzyki ukraińskiej. Sami nazywają siebie „Ukrainian Dub Machine”, a muzykę, którą grają, „Hucuł-Punk”, „Karpatian-Ska” i „Kozak Rock”. Zespół od lat koncertuje i nagrywa w Polsce. Wydał w naszym kraju dwie płyty, które zdobyły status „złotych:  „Voo Voo i Haydamaky” i „Mickiewicz-Stasiuk-Haydamaky” z poezją Adama Mickiewicza.
Współpracował także z: Pablopavo i Reggaenerator z Vavamuffin, z Grabażem z Pidżamy Porno/Strachy na Lachy, Kamilem Bednarkiem, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Maciejem Maleńczukiem i Pudelsami.

5 czerwca 2022 (niedziela)
Scena plenerowa KOK
14:00 - Dziecięca Niedziela Artystyczna,
20:00 - Koncert gwiazdy wieczoru: zespół „Ogień”, premiera płyty „Uwierz w to",
21:30 - Kasia Czarnecka śpiewa Korę - covers of „Maanam",


Zlot Food Trucków
Plac Wolności:
3 czerwca (piątek) – od godz. 15:00,
4 czerwca (sobota) – od godz. 12:00,
5 czerwca (niedziela) – od godz. 12:00,


Imprezy towarzyszące:

1-5 czerwca (środa-niedziela) – Lunapark Happy Land, boisko przy SzP1 – dni powszednie godz. 13:00-22:00, weekend godz. 11:00-22:00,

Dodatkowo w tych dniach: Promocyjne ceny biletów na basen i wieżę ciśnień. Informacje na stronie rekreacyjny.koscian.pl,

4 czerwca 2022 r. (sobota) godz. 9.00-14.00 - Turniej Piłki Ręcznej Chłopców o Puchar Braci Jureckich – Kościan 2022, hala widowiskowo-sportowa ZSP, ul. Wielichowska 43a,

4 czerwca 2022 r. (sobota), nad jeziorem Wonieść, od godz. 9:00 – Jubileusz 40-lecia istnienia Kościańskiego Klubu Żeglarskiego, w programie m.in. regaty, rejsy turystyczne i mnóstwo zabaw dla dzieci oraz koncerty zespołów „Sąsiedzi” i „Zejman i Garkumpel”,

5 czerwca 2022 r. (niedziela) godz. 12.00-14.00 - Zawody Strzeleckie z okazji Święta Miasta o Puchar Burmistrza Miasta Kościana, strzelnica LOK Kościan.

Czterdziestolecie Kościańskiego Klubu Żeglarskiego

W sobotę, 4 czerwca, na przystani w Nowym Dębcu odbędzie całodniowa impreza z okazji 40-lecia Kościańskiego Klubu Żeglarskiego.
W programie między innymi: regaty "Czterdziestolecia Kościańskiego Klubu Żeglarskiego", rejsy turystyczne dla mieszkańców powiatu, zajęcia senso-muzyczne "Fale na gitarę", dziecięce szantowanie. Dzień zakończą koncerty zespołów „Sąsiedzi"i "Zejman i Garkumpel". Szczegóły na plakacie.

Już głosowałeś!

Komentarze (32)

w dniu 02-06-2022 10:06:20 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

W dupie mam tą kościańska miernotę wypad robię z tej nory

W dupie mam tą kościańska miernotę wypad robię z tej nory

w dniu 02-06-2022 10:10:18 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Promocyjne ceny na basen to juz po podwyzkach czy przed ? Bo nie bylo info ze cennik sie zmienił. Znowu po cichu po cichu ?

Promocyjne ceny na basen to juz po podwyzkach czy przed ? Bo nie bylo info ze cennik sie zmienił. Znowu po cichu po cichu ?

w dniu 02-06-2022 10:15:06 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ogień to na dożynki się nadaje - to ma być ROCK ? Bliżej im do Disco polo....

Ogień to na dożynki się nadaje - to ma być ROCK ? Bliżej im do Disco polo....

w dniu 02-06-2022 10:21:41 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

jak najprędzej.

jak najprędzej.

w dniu 02-06-2022 11:02:09 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Tyle atrakcji, a się nie rozdwoję. Trzeba będzie wybierać.

Tyle atrakcji, a się nie rozdwoję. Trzeba będzie wybierać.

w dniu 02-06-2022 11:56:20 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

żenada dni Śmigla czy Gostynia to mogły grać ładne zespoły jak Sylwia Grzeszczak i Kleo a tutaj takie bagno

żenada dni Śmigla czy Gostynia to mogły grać ładne zespoły jak Sylwia Grzeszczak i Kleo a tutaj takie bagno

w dniu 02-06-2022 12:26:36 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

W Głogowie w ten weekend jest mnóstwo gwiazd

W Głogowie w ten weekend jest mnóstwo gwiazd

w dniu 02-06-2022 12:30:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Tyle było narzekania na pana Dodota - to porównajcie tą dzisiejszą ofertę z poprzednimi latami - czy jest zmiana na lepsze?

Tyle było narzekania na pana Dodota - to porównajcie tą dzisiejszą ofertę z poprzednimi latami - czy jest zmiana na lepsze?

w dniu 02-06-2022 13:13:24 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

czyli jak zwykle lepiej zostać w domu :D

czyli jak zwykle lepiej zostać w domu :D

w dniu 02-06-2022 14:01:38 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A rynek zamkniecie na czas imprez ? Aaaa racja, nie było pytania.

A rynek zamkniecie na czas imprez ? Aaaa racja, nie było pytania.

w dniu 02-06-2022 15:19:28 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Syf jak xx Kiedys to były dni Kościana

Syf jak xx Kiedys to były dni Kościana

w dniu 02-06-2022 20:03:04 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

[xxxxxx] i nie waż mi się tego adminie kasować

[xxxxxx] i nie waż mi się tego adminie kasować

w dniu 02-06-2022 20:51:27 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Hajdamacy (ukr. гайдaмаки), lp. hajdamaka (z tur. hajdmak – „rabować, grabić, ścigać, pędzić“[1]) – uczestnicy zbrojnych napadów rozbójniczych na terytorium Ukrainy Prawobrzeżnej w składzie Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII wieku. Wywodzili się ze zbiegłego ukraińskiego chłopstwa, zubożałych mieszczan i Kozaków zaporoskich, łączyła ich wspólna profesja – na co dzień działali w luźnych grupach trudniących się rozbojem i napadami. Według Karola Mazura hajdamaków od zwykłych bandytów różnił fakt, że ucieleśniali społeczny protest ukraińskich chłopów przeciwko wyzyskowi panów[2] połączony z elementami walki antyfeudalnej i narodowościowej[3]. Spis treści 1 Zarys historyczny 2 Ważniejsze zorganizowane wystąpienia hajdamaków 3 Uzbrojenie i wygląd 4 Pierwsze pułki „hajdamackie” po 1917 roku 5 Pułki „hajdamackie” w armii URL 6 Zobacz też 7 Przypisy 8 Bibliografia Zarys historyczny W późniejszej Galicji zwani „opryszok”, hajdamacy rekrutowali się spośród Kozaków, zbiedniałej lub pańszczyźnianej miejscowej czerni, fornali, a nawet rzemieślników i drobnych mieszczan. Tworzyli niezorganizowane grupy (na czele większych „oddziałów” rozbójników stał ataman), które napadały w celach rabunkowych na miasteczka, dwory i klasztory, posiadłości dzierżawców i bogatych chłopów, w szeregu przypadków mordując polską szlachtę, księży rzymskokatolickich i unickich, żydowskich karczmarzy i lichwiarzy. Hajdamacy z chłopami stosunki mieli raczej dobre, a to że ich nie atakowali przysparzało im popularności. To powodowało, że chłopi często z nimi współpracowali dostarczając im schronienia i informacji[4]. Hajdamacy dokonywali swoich wypraw łupieżczych organizując się głównie na Zaporożu, skąd przechodzili na Kijowszczyznę i tutaj pozyskiwali miejscową czerń. Taktyka napadów opierała się na wypracowanych przez wieki metodach stepowego rozbójnictwa. W bezpiecznym miejscu Kozacy zakładali tzw. „kosz” (obóz), skąd wypuszczano zagony w celach rabunkowych; po zakończeniu grabieży wycofywano się zazwyczaj w rozproszeniu, wykorzystując znakomitą znajomość terenu, co pozwalało uniknąć ewentualnych walk na otwartym polu. Przyjmuje się, że ofiarą ich padło w czasie koliszczyzny (1768) ponad 100 tys. osób. Nieliczne oddziały polskie na Naddnieprzu oraz prywatne armie magnatów nie dawały sobie z nimi rady[5], tak że wzywano parę razy na pomoc armię Imperium Rosyjskiego. Po zwycięstwach nad hajdamakami byli oni surowo karani za swoją działalność, często okaleczani, lub skazywani na karę śmierci. Hajdamacy weszli do literatury m.in. przez poemat Tarasa Szewczenki Hajdamacy (1841). Ich imię nosił narodowo-demokratyczny tygodnik „Hajdamaky”, ukazujący się we Lwowie w latach 1902–1907 pod redakcją Mychajła Petryckiego i Sembratowycza. Pod tym samym tytułem wychodził w Nowym Jorku w latach 1909–1916 tygodnik skrajnej lewicy imigrantów pochodzenia ukraińskiego w USA, zorganizowanych w związku wzajemnej pomocy „Hajdamaky” pod kierownictwem I. Borodajkiewicza. O powstaniach hajdamaków pisali również Seweryn Goszczyński w Zamku kaniowskim[6] i Juliusz Słowacki w Śnie srebrnym Salomei[7]. Ważniejsze zorganizowane wystąpienia hajdamaków 1734 – rosyjskie wojska wkroczyły do Polski, by zdetronizować króla Stanisława Leszczyńskiego. Hajdamacy pod wodzą atamanów Czawego, Hrywy, Miedwiedia, Pisarenki i Werłana zajęli m.in. Brody i Zbaraż (mimo klęski pod Krzemieńcem). Armia Imperium Rosyjskiego, traktowana przez hajdamaków (zgodnie z nieoficjalnym sojuszem) jako pobratymiec, stłumiła powstanie, obawiając się jego rozprzestrzenienia. 1750 – wielkie, ale niezorganizowane powstanie pod wodzą atamanów Suchego, Tarana, Pysmiennego, Pokoliaka i innych objęło swym zasięgiem całą Ukrainę Prawobrzeżną. W ręce hajdamaków dostały się m.in. Humań, Winnica, Czehryń i Korsuń. Hajdamackie wystąpienia zostały zatrzymane przez ekspedycje karne wojsk koronnych i rosyjskich, co doprowadziło do zahamowania morderstw i grabieży. 1768 – największa i najbardziej krwawa rebelia – koliszczyzna, pod wodzą Żeleźniaka i Gonty. Wybuchła w czasie konfederacji barskiej w okolicach Kijowa i Bracławia; następnie powstanie rozprzestrzeniło się na Podole i Wołyń. W trakcie zdobywania Humania doszło do tzw. rzezi humańskiej, w trakcie której wymordowano do 20 tys. Polaków i Żydów, w tym kobiety i dzieci. Koliszczyznę spacyfikowały krwawo oddziały rosyjskie pod dowództwem Michaiła Kreczetnikowa i koronne dowodzone przez Ksawerego Branickiego. Po roku 1768 zdarzały się sporadyczne zrywy hajdamaków, ale nigdy nie osiągnęły takiego zakresu, jak za panowania Augusta III Sasa i w pierwszych latach króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. 1813-1835 – Ustim Karmeluk, przywódca chłopski, po ucieczce z wojska carskiego zorganizował na Podolu grupy zbrojne na wzór hajdamacki, bywa nazywany "ostatnim hajdamaką"[8]. Uzbrojenie i wygląd Hajdamacy uzbrojeni byli w spisy i samopały, strzemiona mieli drewniane, proste siodło i wojłok; ich koszule były wysmarowane słoniną dla ochrony przed brudem, szarawary szerokie, płócienne lub z grubego sukna; głowa ogolona, tylko osełedec (kosmyk) zwisał nad lewym uchem; długi wąs; czapka ze skóry cielęcej w formie ostro zakończonego woreczka, zwisającego nad prawym uchem (cyt. wg Brücknera). Pierwsze pułki „hajdamackie” po 1917 roku Hajdamacki Kosz Słobodzkiej Ukrainy, stworzony przez Petlurę w grudniu 1917 r. w Kijowie, składający się głównie ze studentów kijowskiej szkoły wojennej, odegrał ważną rolę w bitwie z bolszewikami o Kijów w styczniu i lutym 1918, został później wcielony do Korpusu Zaporoskiego armii URL jako 3. pułk piechoty Hajdamaków. Hajdamacki Pułk Kawalerii im. Hordijenki, stworzony z żołnierzy rozpadającej się armii rosyjskiej frontu wołyńskiego, brał także udział w walkach o Kijów w styczniu 1918, następnie wcielony do Korpusu Zaporoskiego. Pułki „hajdamackie” w armii URL Bataliony hajdamackie w Jekaterynosławiu, Odessie i Humaniu, powstały w 1917 wskutek dezintegracji lub oficjalnie sankcjonowanej ukrainizacji armii rosyjskiej, brały udział w walkach z bolszewikami 1917-1918. Kompania hajdamacka powstała w rosyjskiej Armii Fińskiej (1917), brała udział w walkach z bolszewikami na Ukrainie i w Finlandii. Zobacz też dejnecy zbójnicy nabicie na pal Winnyćki Hajdamaky

Hajdamacy (ukr. гайдaмаки), lp. hajdamaka (z tur. hajdmak – „rabować, grabić, ścigać, pędzić“[1]) – uczestnicy zbrojnych napadów rozbójniczych na terytorium Ukrainy Prawobrzeżnej w składzie Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVIII wieku. Wywodzili się ze zbiegłego ukraińskiego chłopstwa, zubożałych mieszczan i Kozaków zaporoskich, łączyła ich wspólna profesja – na co dzień działali w luźnych grupach trudniących się rozbojem i napadami. Według Karola Mazura hajdamaków od zwykłych bandytów różnił fakt, że ucieleśniali społeczny protest ukraińskich chłopów przeciwko wyzyskowi panów[2] połączony z elementami walki antyfeudalnej i narodowościowej[3]. Spis treści 1 Zarys historyczny 2 Ważniejsze zorganizowane wystąpienia hajdamaków 3 Uzbrojenie i wygląd 4 Pierwsze pułki „hajdamackie” po 1917 roku 5 Pułki „hajdamackie” w armii URL 6 Zobacz też 7 Przypisy 8 Bibliografia Zarys historyczny W późniejszej Galicji zwani „opryszok”, hajdamacy rekrutowali się spośród Kozaków, zbiedniałej lub pańszczyźnianej miejscowej czerni, fornali, a nawet rzemieślników i drobnych mieszczan. Tworzyli niezorganizowane grupy (na czele większych „oddziałów” rozbójników stał ataman), które napadały w celach rabunkowych na miasteczka, dwory i klasztory, posiadłości dzierżawców i bogatych chłopów, w szeregu przypadków mordując polską szlachtę, księży rzymskokatolickich i unickich, żydowskich karczmarzy i lichwiarzy. Hajdamacy z chłopami stosunki mieli raczej dobre, a to że ich nie atakowali przysparzało im popularności. To powodowało, że chłopi często z nimi współpracowali dostarczając im schronienia i informacji[4]. Hajdamacy dokonywali swoich wypraw łupieżczych organizując się głównie na Zaporożu, skąd przechodzili na Kijowszczyznę i tutaj pozyskiwali miejscową czerń. Taktyka napadów opierała się na wypracowanych przez wieki metodach stepowego rozbójnictwa. W bezpiecznym miejscu Kozacy zakładali tzw. „kosz” (obóz), skąd wypuszczano zagony w celach rabunkowych; po zakończeniu grabieży wycofywano się zazwyczaj w rozproszeniu, wykorzystując znakomitą znajomość terenu, co pozwalało uniknąć ewentualnych walk na otwartym polu. Przyjmuje się, że ofiarą ich padło w czasie koliszczyzny (1768) ponad 100 tys. osób. Nieliczne oddziały polskie na Naddnieprzu oraz prywatne armie magnatów nie dawały sobie z nimi rady[5], tak że wzywano parę razy na pomoc armię Imperium Rosyjskiego. Po zwycięstwach nad hajdamakami byli oni surowo karani za swoją działalność, często okaleczani, lub skazywani na karę śmierci. Hajdamacy weszli do literatury m.in. przez poemat Tarasa Szewczenki Hajdamacy (1841). Ich imię nosił narodowo-demokratyczny tygodnik „Hajdamaky”, ukazujący się we Lwowie w latach 1902–1907 pod redakcją Mychajła Petryckiego i Sembratowycza. Pod tym samym tytułem wychodził w Nowym Jorku w latach 1909–1916 tygodnik skrajnej lewicy imigrantów pochodzenia ukraińskiego w USA, zorganizowanych w związku wzajemnej pomocy „Hajdamaky” pod kierownictwem I. Borodajkiewicza. O powstaniach hajdamaków pisali również Seweryn Goszczyński w Zamku kaniowskim[6] i Juliusz Słowacki w Śnie srebrnym Salomei[7]. Ważniejsze zorganizowane wystąpienia hajdamaków 1734 – rosyjskie wojska wkroczyły do Polski, by zdetronizować króla Stanisława Leszczyńskiego. Hajdamacy pod wodzą atamanów Czawego, Hrywy, Miedwiedia, Pisarenki i Werłana zajęli m.in. Brody i Zbaraż (mimo klęski pod Krzemieńcem). Armia Imperium Rosyjskiego, traktowana przez hajdamaków (zgodnie z nieoficjalnym sojuszem) jako pobratymiec, stłumiła powstanie, obawiając się jego rozprzestrzenienia. 1750 – wielkie, ale niezorganizowane powstanie pod wodzą atamanów Suchego, Tarana, Pysmiennego, Pokoliaka i innych objęło swym zasięgiem całą Ukrainę Prawobrzeżną. W ręce hajdamaków dostały się m.in. Humań, Winnica, Czehryń i Korsuń. Hajdamackie wystąpienia zostały zatrzymane przez ekspedycje karne wojsk koronnych i rosyjskich, co doprowadziło do zahamowania morderstw i grabieży. 1768 – największa i najbardziej krwawa rebelia – koliszczyzna, pod wodzą Żeleźniaka i Gonty. Wybuchła w czasie konfederacji barskiej w okolicach Kijowa i Bracławia; następnie powstanie rozprzestrzeniło się na Podole i Wołyń. W trakcie zdobywania Humania doszło do tzw. rzezi humańskiej, w trakcie której wymordowano do 20 tys. Polaków i Żydów, w tym kobiety i dzieci. Koliszczyznę spacyfikowały krwawo oddziały rosyjskie pod dowództwem Michaiła Kreczetnikowa i koronne dowodzone przez Ksawerego Branickiego. Po roku 1768 zdarzały się sporadyczne zrywy hajdamaków, ale nigdy nie osiągnęły takiego zakresu, jak za panowania Augusta III Sasa i w pierwszych latach króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. 1813-1835 – Ustim Karmeluk, przywódca chłopski, po ucieczce z wojska carskiego zorganizował na Podolu grupy zbrojne na wzór hajdamacki, bywa nazywany "ostatnim hajdamaką"[8]. Uzbrojenie i wygląd Hajdamacy uzbrojeni byli w spisy i samopały, strzemiona mieli drewniane, proste siodło i wojłok; ich koszule były wysmarowane słoniną dla ochrony przed brudem, szarawary szerokie, płócienne lub z grubego sukna; głowa ogolona, tylko osełedec (kosmyk) zwisał nad lewym uchem; długi wąs; czapka ze skóry cielęcej w formie ostro zakończonego woreczka, zwisającego nad prawym uchem (cyt. wg Brücknera). Pierwsze pułki „hajdamackie” po 1917 roku Hajdamacki Kosz Słobodzkiej Ukrainy, stworzony przez Petlurę w grudniu 1917 r. w Kijowie, składający się głównie ze studentów kijowskiej szkoły wojennej, odegrał ważną rolę w bitwie z bolszewikami o Kijów w styczniu i lutym 1918, został później wcielony do Korpusu Zaporoskiego armii URL jako 3. pułk piechoty Hajdamaków. Hajdamacki Pułk Kawalerii im. Hordijenki, stworzony z żołnierzy rozpadającej się armii rosyjskiej frontu wołyńskiego, brał także udział w walkach o Kijów w styczniu 1918, następnie wcielony do Korpusu Zaporoskiego. Pułki „hajdamackie” w armii URL Bataliony hajdamackie w Jekaterynosławiu, Odessie i Humaniu, powstały w 1917 wskutek dezintegracji lub oficjalnie sankcjonowanej ukrainizacji armii rosyjskiej, brały udział w walkach z bolszewikami 1917-1918. Kompania hajdamacka powstała w rosyjskiej Armii Fińskiej (1917), brała udział w walkach z bolszewikami na Ukrainie i w Finlandii. Zobacz też dejnecy zbójnicy nabicie na pal Winnyćki Hajdamaky

w dniu 02-06-2022 21:13:19 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Haydamaky - ukraiński zespół folk rockowy, grający mieszankę ska, reggae, rocka, dubu i tradycyjnej muzyki ukraińskiej. Sami nazywają siebie „Ukrainian Dub Machine”, a muzykę, którą grają, „Hucuł-Punk”, „Karpatian-Ska” i „Kozak Rock”.

Zespół od lat koncertuje i nagrywa w Polsce. Wydał w naszym kraju dwie płyty, które zdobyły status „złotych:  „Voo Voo i Haydamaky” i „Mickiewicz-Stasiuk-Haydamaky” z poezją Adama Mickiewicza.

Współpracował także z: Pablopavo i Reggaenerator z Vavamuffin, z Grabażem z Pidżamy Porno/Strachy na Lachy, Kamilem Bednarkiem, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Maciejem Maleńczukiem i Pudelsami.

Haydamaky - ukraiński zespół folk rockowy, grający mieszankę ska, reggae, rocka, dubu i tradycyjnej muzyki ukraińskiej. Sami nazywają siebie „Ukrainian Dub Machine”, a muzykę, którą grają, „Hucuł-Punk”, „Karpatian-Ska” i „Kozak Rock”.

Zespół od lat koncertuje i nagrywa w Polsce. Wydał w naszym kraju dwie płyty, które zdobyły status „złotych:  „Voo Voo i Haydamaky” i „Mickiewicz-Stasiuk-Haydamaky” z poezją Adama Mickiewicza.

Współpracował także z: Pablopavo i Reggaenerator z Vavamuffin, z Grabażem z Pidżamy Porno/Strachy na Lachy, Kamilem Bednarkiem, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Maciejem Maleńczukiem i Pudelsami.

w dniu 03-06-2022 11:39:38 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Kolejna rzecz która wprost proporcjonalnie określa jak funkcjonuje kościański zarządca Mam w domu kalendarz na którym odliczam dni do końca tej porażki...

Kolejna rzecz która wprost proporcjonalnie określa jak funkcjonuje kościański zarządca Mam w domu kalendarz na którym odliczam dni do końca tej porażki...

w dniu 03-06-2022 15:13:22 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Za rok gwiazdą wieczoru będzie "Baba z Wonsem", repertuar rozwija się z roku na rok.

Za rok gwiazdą wieczoru będzie "Baba z Wonsem", repertuar rozwija się z roku na rok.

w dniu 03-06-2022 22:13:41 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ci co narzekaja moga jeszcze wybrac Debiec .

Ci co narzekaja moga jeszcze wybrac Debiec .

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 18.222.68.81

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.