2008-08-20

Więcej niż zero

Trwają gorączkowe przygotowania przedszkolnych sal w kościańskich szkołach. Pierwszego września przyjdą tam najmłodsi uczniowie - sześciolatki. W Zespole Szkół numer jeden jest już sala, dywan, meble a brak tylko zabawek i książek. - Na pewno zdążymy - deklaruje dyrektor Małgorzata Ratajczak.

Ale roboty sporo, bo - przypomnijmy - szkoły do przyjęcia najbardziej kruchych uczniów jeszcze trzy miesiące temu nie były przygotowane w ogóle. Jeszcze cztery miesiące temu rodzice sześciolatków ufali, że ich dzieci do zerówki chodzić będą w przedszkolach. Wiosenny nabór okazał się jednak druzgocący dla przedszkolnej bazy. W czterech miejskich przedszkolach zabrakło miejsca dla 140 dzieci. Tak powstał pomysł szybkiej wyprowadzki sześciolatków do szkół. W Zespole Szkół nr 1 powstać miał jeden oddział klasy ,,0” i to dziesięciogodzinny. W Zespole Szkół nr 2 - jeden pięciogodzinny, w ,,trójce’’ dwie klasy pięciogodzinne, a w ,,czwórce’’ jeden dziesięciogodzinny. Już teraz wiadomo jednak, że na przykład w „jedynce” oddziały będą dwa.

- Mamy zapisanych trzydzieścioro troje maluszków, z czego dwanaścioro na dziesięć godzin, a resztę na pięć. Dzieci uczące się w systemie pięciogodzinnym będą musiały przychodzić na zmiany przed i popołudniowe - wyjaśnia dyrektor.

Nagła decyzja o wprowadzeniu klas zerowych do szkół, rodziców sześciolatków, delikatnie rzecz ujmując - zaniepokoiła. Samorząd nie sprostał zadaniom i teraz kosztem naszych dzieci gasi pożar - mówili. Na zebraniach w przedszkolach mówiono wręcz o eksperymentach na dzieciach. Obawiano się, czy szkoły będą w stanie zagwarantować przedszkolakom bezpieczeństwo i odpowiednie warunki nauki. Po zebraniach w przedszkolach odbyły się spotkania rodziców z dyrekcjami szkół.

- Rodzice byli sceptycznie nastawieni i trudno się im dziwić, ale mam nadzieję, rozwialiśmy większość ich wątpliwości. Robimy wszystko, co w naszej mocy, by dzieci czuły się u nas dobrze i bezpiecznie. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie rodziców - mówi dyrektor Ratajczak.

W środę, 13 sierpnia, Zespół Szkół numer jeden zastaliśmy na przygotowaniach do nowego roku szkolnego. Sześciolatki uczyć mają się w jednej z sal, w których uczyli się ich rówieśnicy przed przenosinami klas zerowych do przedszkoli - na parterze budynku. Dla wygłuszenia strefy przedszkolnej i bezpieczeństwa maluchów korytarz, na którym jest szatnia i przy którym jest sala lekcyjna, odcięto od reszty szkoły drzwiami. Przestronnej łazienki (niedawno remontowanej) nie trzeba przebudowywać. Szkoła czeka na dostawę podestów pod ubikacje. Maluszki na korytarz wychodzić będą tylko w czasie zajęć lekcyjnych uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalnej. W tym czasie też dzieci z dziesięciogodzinnego systemu schodzić będą na obiad do szkolnej stołówki. Placu zabaw przy szkole niestety nie ma, więc tymczasem dzieci będą korzystać z tego przy ulicy Bączkowskiego.

- Wystosowałam pisma do kościańskich przedszkoli z prośbą, by udostępniono nam ich place zabaw. Mam nadzieję, że będziemy mogli z nich gościnnie korzystać. Maluszki będą mogły też od czasu do czasu skorzystać ze szkolnej auli i sali gimnastycznej - deklaruje dyrektor.

Od poniedziałku przedszkolną salę w „jedynce” przygotowują dwie panie wychowawczynie. Kupują zabawki, przygotowują ścienną gazetkę. 29 sierpnia planowane są ,,drzwi otwarte’’ zerówki w ,,jedynce’’. Nowe miejsce nauki i zabawy poznać mają tak zarówno dzieci, jak i ich rodzice.

- Musimy sobie wspólnie pomóc. I dla nas, i dla rodziców, i dla dzieci początek roku będzie czasem próby. Czekamy na wszelkie sugestie, byśmy mogli na bieżąco rozwiązywać problemy - deklaruje dyrektor.

Miało być tak pięknie, a wyszło, jak zawsze. Jednym z założeń tworzenia szkół gimnazjalnych było oddzielenie najmłodszych uczniów od dorastającej młodzieży. Jak wyszło, wiemy - w Kościanie stworzono zespoły szkół i teraz nastolatki uczą się z kilkulatkami o rok dłużej. W tym roku rozpiętość wieku w szkołach wzrosła o kolejny rok. Razem uczyć się będą przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjaliści. (Al)

GK 34/2008

drukuj wróć

Komentarze:

Informujemy, że komentarze są własnością ich twórców. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania jeżeli nie będą zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszały normy prawne i obyczajowe.
Gdy wymyślono (głupio zresztą) gimnazja, (0)~, 2008-08-20 12:33:10
Gdy wymyślono (głupio zresztą) gimnazja, to nakazano ich rozdzielenie od szkół podstawowych. W Kościanie nie dość że tego nigdy nie zrobiono to właśnie dokooptowano przedszkolaków. To naprawdę smutne, że w jednym budynku muszą się uczyć obok siebie sześciolatkowie i dziesięć lat starsi gimnazjaliści. Rozumiem, że teraz miasto jest pod ścianą, ale dlaczego jest? Bo beztrosko zamykało przedszkola zakładając, że zawsze będzie biednie i przedszkola nie będa się zapełniać. TOTALNY BRAK STRATEGICZNEGO DZIAłANIA.
Nie dziwię się, ze rodzice (0)~, 2008-08-20 15:01:56
Nie dziwię się, ze rodzice sześciolatków mają obawy. Ich pociechy będą miały styczność z dużo od siebie starszą młodzieżą. Zaczepki ze strony starszych wymierzone w strone przedszkolaka mogą być bardzo znaczącym negatywnym wydarzeniem w życiu malucha . Dyrektorzy obiecują odizolowanie maluchów od " życia szkolnego" starszych klas. Jak będzie przekonamy się już we wrześniu.
Reforma (0)~xxx, 2008-08-20 21:49:11
Niestety nasze miasto miast iść z reformą (kilka lat temu) jak oscienne np Gostyń Krzywiń Śrem Leszno Rawicz wiele innych i rozdzielić dziwny twór jakim sa Zespoły Szkół to dzisiaj nie byłoby tematu. 6 latek z 16 latkiem w jednej toalecie, korytarzu, boisku, ale niestety decyzja jest trudna i kontrowersyjna. A to mojej sąsiadki dziecko bedzie miało dalej, a to koleżanka nie wie gdzie bedzie pracować. Takie chyba też trzeba podejmować. Temat odsunięto i z roku na rok jest uważany za niebyły, a kolejne roczniki kończą te nieszczęsne ZS-y
Popatrz na wyniki gimnazjów znajdujących (0)~, 2008-08-21 13:43:20
Popatrz na wyniki gimnazjów znajdujących się w zespołach szkół w Kościanie i porównaj z wynikami tych, które są w okolicy. Wtedy XXX zrozumiesz, że zespoły szkół nie są takim najgorszym pomysłem. Pewnie są i złe i dobre strony takich rozwiązań. Ja widzę przewagę dobrych.
ZS 4 ma 2 miejsce (0)~, 2008-08-21 13:47:31
ZS 4 ma 2 miejsce w teście gimnazjalnym w byłym leszczyńskim.
Odsuniecie rozdzialu zespolow szkol w (0)~, 2008-08-21 14:53:48
Odsuniecie rozdzialu zespolow szkol w naszym miescie to zwyciestwo rozsadku nad slepa raforma.
A wprowadzanie do zespołów przedszkolaków (0)~, 2008-08-21 15:30:07
A wprowadzanie do zespołów przedszkolaków to efekt indolencji i beztroski kolejnych ekip rządzących.
cdn (0)~oni, 2008-08-21 22:11:39
To może pójdzmy dalej i zróbmy w jednym budynku wszystkie stopnie edukacji. 10 lat różnicy jak narazie nie robi różnicy to może i 16 nie zróbi. A jakie wyniki miałoby Gimnazjum nr 4 a nie ZS nr 2 może 2 w WLKP?
Pozamykali przedszkola i tak jest. (0)~, 2008-08-21 22:47:49
Pozamykali przedszkola i tak jest. Szkoda tylko tych dzieciaczków, że tak szybko będą musialy zderzyć się ze szkolną rzeczywistością, która w obecnych czasach jest niezadowalająca, niestety. Miejmy nadzieję, że faktycznie odizolują maluszki od gimnazjalistów. Zobaczymy we wrześniu.
Niebawem wszystkie dzieciaczki szescioletnie zderza (0)~, 2008-08-22 08:51:58
Niebawem wszystkie dzieciaczki szescioletnie zderza sie ze szkolna rzeczywistoscia. To zakłada reforma edukacji. Jesli zas chodzi o zamykanie przedszkoli... nie stać miasta na utrzymywanie pustych budynków w oczekiwaniu na sytuację, gdy rodzice beda zapisywac dzieci do grup dziesieciogodzinnych zamiast do pieciogodzinych. Tak jak liczba dzieci w roczniku jest znana, tak preferencji rodziców nie da się przewidzieć. Gdyby przedszkola były puste, to ci sami malkontenci biliby na alarm, że to niegospodarnosc w wykorzystaniu mienia.
Dyrektorzy kościańskich szkół na pewno (0)~, 2008-08-22 08:55:43
Dyrektorzy kościańskich szkół na pewno zdążą z przygotowaniem oddziałów przedszkolnych, a patrząc na zdjęcie mam wrażenie, że dzieciom może być tam lepiej niż w przedszkolu. Poza tym odziały będą jak to tylko możliwe odizolowane od starszych dzieci. I nie demonizujmy. Nasze dzieci w kościańskich szkołach są dobrymi dziećmi. Nie można od razu zakładać, że będą tylko wypadki, pobicia itd. Może ktoś ze starszych pomoże maluchowi? Zresztą, czym się różni sześciolatek od siedmiolatka?
Z (0)~cdn, 2008-08-22 09:31:25
Nie chodzi o to że od razu będą skrajne przypadki. Jednak widząc starszych kolegów nic mądrego raczej sie nie dowiedzą i nie naucza. Odizolowanie jest awykonalne, bedzie tylko jakaś "ściana" wkońcu chodzic będa i tak do jednej szkoły. Poza tym poco zabierać im dzieciństwo. Sama podstawówka OK razem z gimnzajum NIE OK.
A kto zabiera dzieciństwo - (0)~, 2008-08-22 11:43:10
A kto zabiera dzieciństwo - sale i zabawki wyglądają lepiej niż w przedszkolach. Masz zamiar dzieci w klatkach zamykać?
Popieram! (0)~, 2008-08-22 13:43:09
Popieram!
A co popierasz? Odnosząc się (0)~, 2008-08-22 14:48:37
A co popierasz? Odnosząc się zaś do tematu podzielam opinię o indolencji samorządów począwszy od połowy lat dziewięćdziesiątych. Ich krótkowzroczność skutkuje takimi zespołami przedszkolno - podstawowo - gimnazjalnymi.
Popieram: ,,A kto zabiera dzieciństwo..." (0)~, 2008-08-22 22:38:27
Popieram: ,,A kto zabiera dzieciństwo..." Pozdrawiam ;)
Napisz na czym ta niby (0)~, 2008-08-22 23:07:32
Napisz na czym ta niby indolencja ma polegać? Bo jeśli na utrzymaniu zespołów szkół to moim zdaniem to zapobiegliwość :) Spójrz na zbiorcze gimnazja, gdzie młodzież z różnych terenów tłucze się po lekcjach realizując program tzw. ustawek. W tym kraju każdemu się wydaje, że jest mądry, a już na pewno, że zna się na medycynie, oświacie i samorządności.
maluchy (0)~ojciec, 2008-08-23 09:31:47
Nie ma co dyskutowac liczy sie że poprostu ze jest TANIEJ utrzymać budynek i zrzucić całe stadko w jeden budynek. Względy merytoryczne ida na bok. Kto zabiera dzieciństwo???? Zaraz znajdą się "bardziej ambitne" panie które zaczną już od 1.09 szkolić i "uczyć" te maluchy bo trzeba udowodnic że "u nas" dzieci są lepsze a my lepiej uczymy.(przy pomocy jeszcze bardziej ambitnych rodziców). WYŚCIG SZCZURÓW zacznie się poprostu rok wcześniej i dzieciaczki zamiast się bawić,cieszyć i poznawać życie będą zakuwać matme albo literki, nie potrafiąc zbudować piramidy z klocków. Może jeszce tornistry dostana i 14kg książek na grzbiet.
Ustawki! (0)~ojciec, 2008-08-23 09:39:34
Gimnazjaliści sie tlukli i będą tłuc jak nie w szkole to poza nią. Tylko że w "Zbiorczych" gimnazjach nie patrzą na to maluchy i skoro tak robią starsi to my też tak chcemy i będa sie tłuc nie w wieku gimnazjalnym ale już w 6klasie. Bijatyki to tylko przykłąd ale znam gorsze zachowania których wolałbym oszczędzić podstawówkowiczom.
Widzicie wszystko w czarnych kolorach. (0)~, 2008-08-23 19:49:12
Widzicie wszystko w czarnych kolorach. W naszych gimnazjach nie jest wcale źle. A jeśli ktoś chodzi z tymi samymi uczniami przez 9 lat to problemy rozwiązuje się łatwiej. Ustawki są w gimnazjach, gdzie młodzież jest np z kilku wiosek czy osiedli. Zespoły Szkól znacznie to u nas łagodzą.
Z tego co wiem, jak (0)~, 2008-08-24 11:49:37
Z tego co wiem, jak się uspokoiło trochę zamieszanie, które zawsze wprowadza nowa sytuacja, to wielu rodziców zapisało z własnej woli dzieci do zerówek w szkołach. No bo pewnie widzą w tym jakieś korzyści, których inni nie chcą dostrzec.
Jakoś nie wierze w powyższy (0)~, 2008-08-25 10:27:41
Jakoś nie wierze w powyższy wpis. rozmawiałem z wieloma rodzicami i jakoś nikogo z nich to nie zachwycało. Piszesz o "zamieszaniu" a to po prostu efekt tego e samorządowcy mieli ten problem w d.... i dopiero teraz szukają na gwałt ratunku. I mnie nie obchodzi, który burmistrz zawalił, a który ratuje. Zawaliły władze i tyle!!!
Wyraź swoją opinię:
do góry

Ankieta

Czy publiczne szpitale powinny zostać sprywatyzowane?

  • Tak
  • Nie